EN PL
Strona główna BLOG Podstawowe rodzaje kontenerów w transporcie...

Podstawowe rodzaje kontenerów w transporcie morskim

13 Czerwiec, 2018   |   796 odsłon

Kontenery morskie - podstawowe rodzaje kontenerów w transporcie morskim

 

Przedstawiona  charakterystyka poszczególnych rodzajów kontenerów oparta jest na standardach międzynarodowych. Poniżej prezentowane są  serie poszczególnych rodzajów i typów kontenerów. Różnią się one wymiarami wewnętrznymi, wymiarami otworów drzwiowych i dachowych, tarą (waga kontenera) oraz ładownością. Różnice te wynikają  z wprowadzanych zmian konstrukcyjnych, technologicznych oraz stosowania nowych materiałów używanych do budowy kontenerów.

 

 

Każdy kontener morski cechuje przede wszystkim wielkość, którą określa się w stopach. W przewozach morskich najczęściej używane są kontenery 20 – stopowe oraz 40 – stopowe. Najważniejszym wymiarem z punktu widzenia załadowcy jest wymiar wewnętrzny, który warunkuje jaką ilość ładunku można umieścić w kontenerze oraz „wymiar w drzwiach”.

 

Do kontenerów morskich uniwersalnych zaliczamy:

  • Kontener 20ft
  • Kontener 40ft
  • Kontener 40ft HC (High Cube/podwyższony)
  • Kontener 40ft Pallet Wide (poszerzony)

 

Kontenery uniwersalne 20ft oraz 40ft przeznaczone są  głównie do przewozu ładunków drobnicowych.  Jednak istnieje również możliwość wykorzystania ich do transportu ładunków luzem, zarówno sypkich, jak i ciekłych. Należy jednak wcześniej dokonać pewnych „modyfikacji”.

Kontenery morskie 40 ft High Cube, czyli podwyższone przeznaczone są do przewozu ładunków lekkich, przestrzennych i o podwyższonej wysokości, uniemożliwiającej załadunek do standardowego kontenera. Z kolei kontenery Pallet Wide używane są w żegludze bliskiego zasięgu, w relacjach europejskich.

 

Do kontenerów specjalnych zaliczamy między innymi:

  • Kontener 20ft Reefer
  • Kontener 40fg Reefer
  • Kontener 40 ft High Cube Reefer
  • Kontener 20 ft Open Top
  • Kontener 40 ft Open Top
  • Kontener 40 ft Open Top High Cube
  • Kontener 40 ft Hard Top
  • Kontener 40 ft High Cube Hard Top
  • Kontener 20 ft Flat Rack
  • Kontener 40 ft Flat Rack
  • Kontener 40 ft High Cube Flat Rack
  • Platforma 20 ft
  • Platforma 40 ft

 

Kontenery chłodnicze służą do transportu ładunków wymagających utrzymywania stałej temperatury. Konstrukcja kontenera i jego instalacjia chłodnicza pozwala na transport ładunków schładzanych oraz zamrażanych. Natomiast kontenery Open Top służą głównie do przewozu ładunków., których nie można załadować do standardowego kontenera przez drzwi ze względów manipulacyjnych np. towary  ładowane od góry  dźwigiem, suwnicą, przekraczające wysokość kontenera standardowego. Dach takiego kontenera okrywany jest wodoszczelną plandeką wyposażoną w linkę z zamknięciem celnym.

Kontenery morskie Hard Top przeznaczone są do przewozu ładunków ciężkich i wysokich, które trudno załadować  do standardowego kontenera. Konstrukcja kontenera umożliwia załadunek zarówno od góry jak i przez otwór drzwiowy z demontowaną belką górną. W odróżnieniu od kontenera Open Top, Hard Top ma zdejmowany stalowy wodoszczelny dach.

Z kolei kontenery morskie flat rack przystosowane są do przewozu ładunków, których wymiary uniemożliwiają wykorzystanie kontenerów uniwersalnych oraz kontenerów typu Open Top. Natomiast kontenery platformy przeznaczone są do przewozu ładunków ciężkich i gabarytowych.

 

Wymiary wewnętrzne najczęściej używanych kontenerów:

 

Rodzaj kontenera

Dł. mm

mm

wys. mm

Masa ładunku kg

Tara kg

Kubatura m³

Ilość europalet

Ilość palet przemysłowych

20ft

5900

2350

2395

30130

2370

33,2

11

9-10

40ft

12032

2352

2395

28520

3980

67,7

24-25

20-21

40ft HC

12032

2350

2700

28490

4010

76,3

24-25

20-21

40ft Pallet Wide

12098

2426

2379

29900

4100

76,3

30

33

20ft Reefer

5535

2284

2224

27575

2905

28,7

10

9

40ft Reefer

11563

2294

2161

29400

4600

60,0

23

20

 

 

kontener.jpeg

Kategorie

BLOG




Certyfikat CE - czy jest możliwość certyfikacji bez udziału producenta? Mniejsze tablice rejestracyjne legalne

Komentarze

Brak dodanych komentarzy, bądź pierwszy i dodaj komentarz.
Ocena